Pitralon
Webová stránka značky: PitralonPod značku Pitralon jsou zařazeny tradiční výrobky pánské kosmetiky, které splňují požadavky běžného spotřebitele. Nový obal si spotřebitelé vybrali sami.
Jen málokterému výrobku se podaří, že se rozšíří a zdomácní natolik, že se jeho obchodní značka stane pojmenováním určitého typu výrobku. Vodě po holení značky Pitralon se to povedlo dokonale.
České muže provází už od roku 1920, ještě v padesátých letech se používal slogan – U mužů udává tón Pitralon. Pravidelně se objevoval pod vánočním stromečkem nebo u narozeninového dortu mnoha mužů, patrně nejen kvůli svým kvalitám, ale taky proto, že trh toho více nenabízel nebo jen v omezeném množství. Pro starší generaci je podnes „pitralon“ synonymem jakékoli vody po holení, bez ohledu na to, jestli je na lahvičce napsáno Adidas, Boss nebo Gilette. Značka pronikla i do lidové mluvy jako ustálené rčení - o neodbytných jedincích se říká „vtírá se jak pitralón“.
Ale vraťme se k historii tohoto výrobku i značky. Pitralon se sice vyráběl už za první republiky, ale Setuza začala vodu po holení s tímto názvem vyrábět až v roce 1951 – tehdy totiž stát převedl na Setuzu práva na ochranné známky zkonfiskované německé firmy z Podmokel, která stejně jako zubní pastu Odol vyráběla i vodu po holení Pitralon. Verze ze Setuzy kopírovala složením i obalem původní Pitralon a dodnes došlo jen k drobným změnám, základem je nadále 75 procent lihu, dále GLYCERINy, voda a parfém, novodobým obohacením byl jen vitamin E, který obecně pleti prospívá.
Právě vysoký obsah alkoholu vedl i k užívání zcela jiného druhu, než byl původní záměr – údajně se pitralon ochucoval ovocným vitacitem (mimochodem – taky jedna vyhlášená značka své doby) a stával se tak improvizovaným a dostupným drinkem zejména pro vojáky základní služby.
Později byl do výroby zařazený i holicí krém značky Pitralon, ale zdá se, že pitralon vymizí – v devadesátých letech učinila Setuza pokus a uvedla na trh inovovanou řadu Pitralon Sensitiv pro mladou generaci. Neuchytila se, pitralon je zkrátka záležitostí generační a vyhledávají ho zákazníci ve věku kolem šedesátky a výše – tady je setrvačnost obrovská.
Nicméně ještě dnes si můžete vodu po holení Pitralon F nebo pěnivý holicí krém vylepšený Silikonovým olejem objednat i v internetovém obchodě a tam, kde se světové značky pohybují v řádu stokorun, skromný pitralon si vystačí s desetikorunami. Uvidíme, jestli neviditelná, ale fungující „ruka trhu“ odhodí tuhle vodu po holení na smetiště dějin a naše děti už nebudou rozumět ani tomu rčení „vtírá se jak pitralon“.